Jumaat, Ogos 22, 2008

'Aku Nak Berhenti Merokok!'

'Aku nak berhenti merokok!',

Itulah kata-kata yang biasa kita dengar dari mulut kawan-kawan yang merokok sejak dulu lagi. Sudah beberapa tahun, masa berlalu sehari ke sebulan seterusnya bertahun hingga kini...kita melihat mereka masih menghisap rokok. Ucapan yang hanya tinggal ucapan sahaja yang tidak disertai dengan tindakan. Hanya bercita-cita tetapi tidak mencuba!.

Semangat yang longgar,
Tiada kekuatan diri,
Mungkir pada janji diri sendiri,
Sukar menahan godaan ketagihan,
Berpura-pura dalam memahami kesihatan,
Kurang perasaan sensitif orang sekeliling,

Tabiat perokok yang buruk:
Membuang puntung rokok merata-rata selain tempat khas atau astray
seperti;
pasu bunga, pinggan makanan, cawan minuman, kolam hiasan dalam taman atau bangunan, terus buang dalam bakul sampah tanpa mematikan dahulu api puntung rokok, tepi jalan dan lain-lain.
Kerap meminta-minta rokok kepada kawan-kawan atau paling teruk mengambil terus dari kocek baju kawan sebelum diberikan.
Menghisap rokok dalam mana-mana tandas sambil membuang air besar!.

Tabiat perokok yang membahayakan:
Menghisap rokok ketika baring hendak tidur dalam bilik tidur,
(Pengalaman penulis hampir terbakar rumah sewa apabila tilam tempat tidur terkena api puntung rokok yang jatuh dari tangan apabila terlelap semasa menghisap rokok, Penulis terjaga setelah terasa panas api marak yang membakar hampir keseluruhan tilam. Peristiwa ini berlaku lama dulu (awal 1983).

Kesan pada alam sekeliling:
Pokok bunga boleh mati kerana sisa candu dan segala macam kandungan dalam sebatang rokok itu tidak boleh menjadi baja tetapi sebaliknya menjadi racun,
Pinggan dan cawan jenis plastik atau melamine yang biasa digunakan di restoran atau gerai makan akan nampak berbekas tanda bakar kerana tenyehan puntung rokok.
Jika merokok dalam kereta atau bilik yang tiada banyak ruang udara keluar masuk, bau pahit asap rokok akan kekal dan melekat pada pakaian dan kusyen.
Jika puntung yang masih menyala dibuang tepi jalan boleh mengakibatkan kebakaran terutama lalang dan musim kering.
Dan lain-lain tidak tersenarai.

Kesan pada kesihatan diri:
Nafas terasa sesak dan perit dalam dada ketika melakukan kerja menggunakan tenaga yang banyak,
Ketika bangun waktu pagi, kerongkong terasa kering dan mengeluarkan batuk dan bunyi lelah yang mengerikan kepada orang lain yang mendengarnya,
Bibir menjadi hitam kesan terbakar,
Celahan, belakang dan hadapan gigi terdapat kesan tar berwarna coklat kehitaman yang menutup keserlahan gigi yang sihat,
Dan lain-lain tidak tersenarai.

Kesan pada pandangan orang lain:
Jika perempuan muda yang menghisap rokok di tempat awam akan dipandang semacam seolah-olah dianggap sudah rosak moralnya,
Jika budak-budak yang menghisapnya akan dianggap budak nakal yang menghabiskan wang saku sekolah atau mereka ini tidak boleh diharap kejujurannya dalam sesuatu perkara yang melibatkan wang,
Dan lain-lain tidak tersenarai.

Rokok kena haram!
Negeri Selangor semasa bawah Allahyarham Mufti S.S. Dato' Ishak Baharom telah mengeluarkan fatwa iaitu merokok adalah haram!. Heboh satu negara...ada yang pro malah ramai yang menentang pengistiharan itu. Peliknya, jika mufti seorang yang dianggap boleh mengeluarkan fatwa hukum dalam kehidupan Islam tetapi ditentang serta fatwanya tidak digunapakai jadi kepada siapa lagi kita boleh harap dan dipercayai?
Lagi hairan apabila kita jumpa orang yang bergelar ustaz dan berkopiah putih (lebai) masih menghembuskan asap rokoknya di mana-mana majlis kenduri tahlil malah di beranda masjid sekalipun.
Budaya merokok di kalangan orang kita sangat sebati seolah-olah tidak dapat dipisah-pisahkan. Mungkin orang terdahulu menganggap menghisap rokok adalah perbuatan makruh yang tidak mendatangkan apa-apa kemudaratan kesihatan yang besar. Namun anggapan terdahulu mungkin berbeza dengan anggapan sekarang di mana keterbatasan maklumat dan kajian terhadap kesan kerosakan yang boleh didatangkan dari tabiat merokok sekarang ini jika diambil peduli secara benar..semua orang takut untuk menghisapnya.

Ketagihan merokok yang melampau!
Seawal kanak-kanak berumur belasan tahun sudah ketagih merokok. Pergaulan dengan kawan-kawan yang merokok akan memberi kesan menarik kepada kanak-kanak tadi untuk turut mencuba dan kemudian akan menjerumuskan mereka terus dalam masa tertentu sebagai perokok yang kerap.
Mungkin pada mulanya mereka hanya berkongsi sebatang rokok namun lama-lama kelamaan mereka sudah mula membeli sendiri. Apabila sampai peringkat ini, seorang kanak-kanak itu akan berada dalam zon ketagihan yang melampau. Keadaan yang terdesak untuk mendapatkan rokok sedangkan mereka tidak mempunyai pendapatan akan mendatangkan suatu lagi masalah dalam masyarakat sekeliling. Ketagihan melampau akan mendorongkan mereka membuat apasaja asalkan boleh mendatangkan duit. Alhamdulillah, jika mereka cuba mendapatkan wang dengan bekerja mencari dan mengumpul botol-botol untuk dijual, atau membantu dalam kerja-kerja restoran dan sebagainya.
Menghisap rokok selepas makan nasi tengahari atau selepas makan pedas-pedas adalah suatu kenikmatan yang amat sangat kepada perokok yang ketagihannya melampau. Ketika ini, perokok yang kehabisan rokoknya tidak akan merasa segan dan silu untuk meminta-minta rokok kepada kawan-kawan atau orang sekelilingnya.

Perokok lelaki nampak macho!
Mungkin itu adalah anggapan kanak-kanak lelaki yang terpengaruh!. Mereka merasa sudah lebih dewasa, nampak ketika merokok di mana-mana tempat terdedah dengan gaya rokok di celah jari serta menghembus asap ke atas seolah-olah...'inilah aku seorang lelaki!'.

Menahan dari mengantuk:
Mungkin..kesan nikotin.
1. Untuk memandu terutama waktu malam.
2. Untuk menulis dan membaca terutama mentelaah waktu malam.
3. Untuk mengusir nyamuk ketika berada dalam hutan atau sedang memancing dsb.

Pengalaman 20 tahun sebagai penghisap rokok!
(Pengalaman penulis ketika ke sekolah, waktu itu masih dalam tingkatan 3..membawa rokok di dalam pencil box Oxford beserta bilah-bilah mancis yang kotaknya diceraikan pada bahagian tepi untuk gores. Penulis menghisap rokok sejak berumur enam tahun (tahun 1965) iaitu sekadar sisa-sisa rokok orang tua atau abang-abang yang lain. Jenama rokok ketika itu jenis Rough Rider, Signal, 555, Gold Leaf dan lain-lain yang agak popular. Penulis mula membeli sendiri ketika darjah 3 dengan mengorbankan wang saku yang ayah beri sepuluh sen sehari. Harga rokok ketika itu lingkungan 25 sen sekotak jenis murah yang berisi sepuluh batang.

Tiada masalah jika ingin berhenti...
Penulis berhenti dari menghisap rokok pada tahun 1984. Ketika itu, hisap rokok jenama Benson & Hedges...sehari 2 kotak besar yang mengandungi 20 batang bagi setiap kotak. Harga RM 4.80 sekotak. Belanja untuk rokok setiap bulan jika simpan dah boleh beli rumah! Rokok pula kalau disambung-sambung, boleh lilit bumi beberapa kali..Dalam paru-paru, jika di x-ray..ngeri nak cakap!.

Petua nak berhenti.
Kalau nak berhenti..tak perlu bagi alasan. Terus saja berhenti. Jika ada orang pelawa selepas itu, minta maaf..kata dah tidak hisap lagi. Memang ketagihan agak mencabar. Jangan pula ganti dengan gula-gula atau benda lain sebagai mengisi ketagihan itu. Anggap macam sedang puasa saja. InsyaAllah, selepas 2 bulan..anda tidak rasa nak merokok lagi. Selepas itu..nekad dan jangan hisap lagi walaupun rokok daun (rokok daun nipah yang dibalut sendiri..biasanya dulu-dulu kebanyakan dihisap oleh orang tua-tua di kampung atau ada dalam bekas sireh yang diunjukkan pada tetamu).

Anda menjadi seorang yang lebih baik jika tidak merokok!
Anda membantu mengelakkan pencemaran udara,
Anda disenangi untuk duduk bersama kawan-kawan lain dalam zon tidak merokok ketika makan,
Anda tidak gelisah ketika berada lama dalam kapalterbang atau kenderaan lain semasa dalam perjalanan kerana tidak dibenarkan merokok,
Anda menepati menjadi seorang muslim yang tidak membazirkan wang untuk rokok,
Anda seorang yang sihat dan tiada masalah penyakit paru-paru.

Tiada ulasan:

Mahligai Timbul

Mahligai Timbul
Oleh kerana manusia sentiasa inginkan kepuasan maka mereka akan berusaha mencari dan mendapatkan sesuatu yang mendatangkan kepuasan hatinya biar betapa sukar sekalipun.

Meraih Kegembiraan Dari Kepayahan

Meraih Kegembiraan Dari Kepayahan
Penulis sangat minat berkebun! Kesibukan kerja di ibu negara agak melelahkan untuk berulang alik mengusahakan beberapa bidang tanah kebun kepunyaan sendiri. Kepayahan ini akan lebih terasa apabila kita sendiri yang mengalami pekerjaan seperti petani di kampung. Bagaimana sukarnya untuk menjaga dan membesarkan tanaman dari gangguan musuh-musuh tanaman sehingga mencapai peringkat beberapa tahun dan mengeluarkan hasilnya. Namun kesabaran dan keikhlasan ketika bertani akan dianugerahkan hasil peluhnya daripada Allah SWT. Sesungguhnya kita harus bersyukur dan yakin bahawa setiap usaha yang kita lakukan hendaklah disertai dengan doa dan tawakal.

Nikmat Hasil Tani

Nikmat Hasil Tani
Berbudi sebiji kepada tanah, Allah SWT menggandakan tujuh tangkai buah yang mana setiap tangkai mengandungi tujuh lagi tangkai.

Raja Buah

Raja Buah
Kehebatan buah durian mengatasi buah-buahan bermusim yang lain kerana keunikannya seperti kulitnya yang berduri,rasa isinya yang pelbagai, bau yang kuat dan tidak disukai oleh segelintir pelancong barat. Kita akan melihat keceriaan orang kampung apabila musim buah durian gugur. Ketika inilah mereka boleh sedikit pendapatan hasil jualan buah tersebut. Kebiasaan musim ini berlaku tiga (3) kali dalam dua (2) tahun. Musim yang serentak mengakibatkan harga buah ini agak murah dan boleh dinikmati oleh orang ramai namun ada semacam kempen pulak apabila banyak premis terutama hotel-hotel tidak membenarkan buah ini dibawa masuk ke dalam premis mereka tanpa alasan. Kalau buah ini boleh tumbuh di negara barat sudah pasti kehebatan buah ini menjadi popular secara globalisasi. Kita masih tidak dapat menyimpan buah yang masak dengan lebih lama kerana tidak mempunyai atau masih belum mengetahui teknologi berkaitan. Buah ini juga boleh dimakan bersama pulut dan santan kelapa (pulut durian) di mana isi durian diramas dengan pulut kukus bercampur santan kelapa dan sedikit gula pasir. Ia terus segera dimakan begitu saja. Ketika musim yang banyak, buah ini dibuat 'lempuk' iaitu isi durian dimasak bersama gula di dalam kawah atau kuali besar. Ia dikacau sehingga tepu seumpama dodol. Isi durian juga boleh disimpan sebagai 'tempoyak' iaitu isinya diperam bersama garam yang akan bertukar menjadi masam-masam manis tetapi sangat enak dikeluarkan kemudian digaul dengan cabai tumbuk menjadi sambal yang enak dimakan dengan ulam-ulam seperti petai, jering dan sebagainya. Tempoyak juga boleh dimasak bersama ikan air tawar terutama ikan patin yang terkenal itu. Taburannya tumbuh sesuai di negeri-negeri Perak, Pahang dan Kelantan.

erti kemerdekaan yang didatangkan dari Italy

erti kemerdekaan yang didatangkan dari Italy
Sambutan Kemerdekaan ke 50 - jam 10 mlm atas satu jambatan Putrajaya. Ramai anak-anak muda yang lahir setelah lebih 20 tahun merdeka apabila diajukan soalan apakah perasaan dan bagaimana kefahaman mereka menyambut ulang tahun kemerdekaan ini? Apakah erti kemerdekaan itu serupa membebaskan diri dengan bersukaria seumpama datang beramai-ramai berkumpulan atau berpasangan ke pusat-pusat bandar atau taman-taman awam yang mengadakan konsert atau sebarang pertunjukan hiburan? Atau hanya berhimpun di Dataran Merdeka dari awal malam menunggu kalau-kalau ada rempit haram?

laut dan daratan sentiasa bertaut di bawah naungan awan

laut dan daratan sentiasa bertaut di bawah naungan awan
Keindahan ciptaan Allah tiada tandingan. Pulau ini adalah terumbu batu karang besar yang timbul di permukaan laut yang berada pada jarak lebih kurang empat puluh (40) minit dengan penerbangan pesawat keci dari Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Pulau yang diwartakan sebagai pulau larangan di bawah keselamatan negara namun orang awam dan pelancong masih boleh melawat dengan membuat permohonan melalui pihak keselamatan negara. Hanya satu-satunya resort yang ada di sini selain pusat research Jabatan Perikanan dan Navy Malaysia . Karangan laut yang bersaiz besar masih terdapat di sini serta menjadi pulau tempat burung layang layang bersarang dan bertelur. Kerajaan Malaysia telah mewartakan sebagai larangan kepada pelancong mengganggu burung-burung ini yang bertelur di atas pasir - Pulau Layang Layang, Sabah