Rabu, November 07, 2007

Musim Haji

Ketika Syawal diraikan dengan majlis jemputan dan jamuan, kita sebenarnya telah diseru untuk mempersiapkan diri dalam satu tuntutan Rukun Kelima yang wajib kepada sesiapa yang berkemampuan mengerjakannya. Tarikh 1 Syawal sehingga 13 Zulhijah adalah dianggap bulan-bulan haji di mana sesiapa yang memakai ihram dan berniat dengan sedar di dalam bulan-bulan ini maka ia tertakluk dalam larangan-larangan yang perlu dipatuhi kerana jika tidak ia akan dikenakan bayaran Dam atau denda mengikut ketentuannya.

Seorang Islam seharusnya mempunyai niat dan keinginan untuk menunaikan haji. Keinginan ini perlu disemai dan ditanam dalam hati sehingga pada suatu ketika di mana ia berkemampuan untuk menunaikannya maka ia sudahpun bersedia untuk itu.

Kemampuan yang bermaksud:

1. Mempunyai cukup wang perbelanjaan semua yang berkaitan menunaikan haji.

2. Mempunyai tahap kesihatan yang sihat dalam melakukan aktiviti ibadah haji.

3. Mempunyai pengetahuan dan memahami perkara-perkara rukun, wajib dan sunat ketika menunaikan haji.

Seseorang Islam yang telah mencukupi tiga (3) kemampuan tersebut adalah dituntut dan menjadi satu kewajipan baginya supaya pergi ke Mekah untuk menunaikan haji sekali dalam seumur hidupnya. Kewajipan ini tertanggung ke atasnya sehingga ia menunaikannya melainkan ia terhalang oleh sesuatu perkara seperti:

1. Tiada kemudahan kenderaan untuk pergi dan balik ke Tanah Haram
2. Keadaan membahayakan keselamatan diri dan tidak aman baginya (berlaku perang, gempa bumi, banjir dsb).
3. Tidak mempunyai cukup perbelanjaan asas terhadap orang-orang yang di bawah tanggungannya.

Semua yang tersebut itu adalah menjadi kewajipan yang tertanggung ke atas seseorang yang mengaku muslim di mana ia akan menjadi syarat-syarat wajib haji iaitu:

1. Islam (Orang kafir tidak diwajibkan menunaikan haji)
2. Baligh (Cukup umur di mana jika kanak-kanak menunaikan haji dikira sah sebagai haji sunat)
3. Berakal (Orang gila tidak diwajibkan menunaikan haji)
4. Merdeka (Seorang hamba tidak diwajibkan menunaikan haji..masih adakah lagi hamba pada masa sekarang ini?)
5. Istito'ah atau berkemampuan menunaikan ibadat haji.

Setiap orang Islam sudah diberikan peraturan beribadah yang perlu diikuti selagi ia mempunyai kemampuan kerana Islam itu sendiri tidak membebankan penganutnya dengan perkara-perkara yang tidak mampu dilakukannya. Allah SWT Maha Pengasih lagi Maha Penyayang akan menerima kedatangan umat manusia yang beriman ke rumah-Nya pada musim haji ini sepertimana laungan-laungan talbiah: 'Labbaikallahummalabbaik, Labbaikalaa Syariikalakalabbaik, Innalhamda Walni'kmata, lakawalmul Laasyariikalak' Maksudnya: Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah! hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, hamba datang menyahut panggilan-Mu, Tuhan yang tiada sekutu bagi-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, sesungguhnya segala pujian, ni'kmat dan kekuasaan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu'

Tiada ulasan:

Mahligai Timbul

Mahligai Timbul
Oleh kerana manusia sentiasa inginkan kepuasan maka mereka akan berusaha mencari dan mendapatkan sesuatu yang mendatangkan kepuasan hatinya biar betapa sukar sekalipun.

Meraih Kegembiraan Dari Kepayahan

Meraih Kegembiraan Dari Kepayahan
Penulis sangat minat berkebun! Kesibukan kerja di ibu negara agak melelahkan untuk berulang alik mengusahakan beberapa bidang tanah kebun kepunyaan sendiri. Kepayahan ini akan lebih terasa apabila kita sendiri yang mengalami pekerjaan seperti petani di kampung. Bagaimana sukarnya untuk menjaga dan membesarkan tanaman dari gangguan musuh-musuh tanaman sehingga mencapai peringkat beberapa tahun dan mengeluarkan hasilnya. Namun kesabaran dan keikhlasan ketika bertani akan dianugerahkan hasil peluhnya daripada Allah SWT. Sesungguhnya kita harus bersyukur dan yakin bahawa setiap usaha yang kita lakukan hendaklah disertai dengan doa dan tawakal.

Nikmat Hasil Tani

Nikmat Hasil Tani
Berbudi sebiji kepada tanah, Allah SWT menggandakan tujuh tangkai buah yang mana setiap tangkai mengandungi tujuh lagi tangkai.

Raja Buah

Raja Buah
Kehebatan buah durian mengatasi buah-buahan bermusim yang lain kerana keunikannya seperti kulitnya yang berduri,rasa isinya yang pelbagai, bau yang kuat dan tidak disukai oleh segelintir pelancong barat. Kita akan melihat keceriaan orang kampung apabila musim buah durian gugur. Ketika inilah mereka boleh sedikit pendapatan hasil jualan buah tersebut. Kebiasaan musim ini berlaku tiga (3) kali dalam dua (2) tahun. Musim yang serentak mengakibatkan harga buah ini agak murah dan boleh dinikmati oleh orang ramai namun ada semacam kempen pulak apabila banyak premis terutama hotel-hotel tidak membenarkan buah ini dibawa masuk ke dalam premis mereka tanpa alasan. Kalau buah ini boleh tumbuh di negara barat sudah pasti kehebatan buah ini menjadi popular secara globalisasi. Kita masih tidak dapat menyimpan buah yang masak dengan lebih lama kerana tidak mempunyai atau masih belum mengetahui teknologi berkaitan. Buah ini juga boleh dimakan bersama pulut dan santan kelapa (pulut durian) di mana isi durian diramas dengan pulut kukus bercampur santan kelapa dan sedikit gula pasir. Ia terus segera dimakan begitu saja. Ketika musim yang banyak, buah ini dibuat 'lempuk' iaitu isi durian dimasak bersama gula di dalam kawah atau kuali besar. Ia dikacau sehingga tepu seumpama dodol. Isi durian juga boleh disimpan sebagai 'tempoyak' iaitu isinya diperam bersama garam yang akan bertukar menjadi masam-masam manis tetapi sangat enak dikeluarkan kemudian digaul dengan cabai tumbuk menjadi sambal yang enak dimakan dengan ulam-ulam seperti petai, jering dan sebagainya. Tempoyak juga boleh dimasak bersama ikan air tawar terutama ikan patin yang terkenal itu. Taburannya tumbuh sesuai di negeri-negeri Perak, Pahang dan Kelantan.

erti kemerdekaan yang didatangkan dari Italy

erti kemerdekaan yang didatangkan dari Italy
Sambutan Kemerdekaan ke 50 - jam 10 mlm atas satu jambatan Putrajaya. Ramai anak-anak muda yang lahir setelah lebih 20 tahun merdeka apabila diajukan soalan apakah perasaan dan bagaimana kefahaman mereka menyambut ulang tahun kemerdekaan ini? Apakah erti kemerdekaan itu serupa membebaskan diri dengan bersukaria seumpama datang beramai-ramai berkumpulan atau berpasangan ke pusat-pusat bandar atau taman-taman awam yang mengadakan konsert atau sebarang pertunjukan hiburan? Atau hanya berhimpun di Dataran Merdeka dari awal malam menunggu kalau-kalau ada rempit haram?

laut dan daratan sentiasa bertaut di bawah naungan awan

laut dan daratan sentiasa bertaut di bawah naungan awan
Keindahan ciptaan Allah tiada tandingan. Pulau ini adalah terumbu batu karang besar yang timbul di permukaan laut yang berada pada jarak lebih kurang empat puluh (40) minit dengan penerbangan pesawat keci dari Lapangan Terbang Kota Kinabalu. Pulau yang diwartakan sebagai pulau larangan di bawah keselamatan negara namun orang awam dan pelancong masih boleh melawat dengan membuat permohonan melalui pihak keselamatan negara. Hanya satu-satunya resort yang ada di sini selain pusat research Jabatan Perikanan dan Navy Malaysia . Karangan laut yang bersaiz besar masih terdapat di sini serta menjadi pulau tempat burung layang layang bersarang dan bertelur. Kerajaan Malaysia telah mewartakan sebagai larangan kepada pelancong mengganggu burung-burung ini yang bertelur di atas pasir - Pulau Layang Layang, Sabah