Tahun ini umat Islam dalam negara kita mula berpuasa pada hari Isnin 1 September 2008. Jadi mudah bagi kita untuk mengira jumlah berapa hari sudah berpuasa. Oleh kerana kita dah biasa dengan bulan masihi, kita kerap kali lupa bulan hijrah iaitu takwim Islam yang seharusnya menjadi panduan. Namun tahun ini, takdirnya kita berpuasa selari dengan bulan September 2008. Bagaimanapun, haribulan takwim Islam akan terpisah apabila tiba penghujung bulan-bulan berikutnya. Bulan pada takwim Islam tidak pernah melangkaui 31 hari seperti bulan-bulan masihi seperti Januari, Mac, Mei, Ogos, Oktober dan Disember. Seolah-olah takwim Islam lebih laju malah kita pernah dapati beberapa bulan yang berada dalam takwim Islam boleh berada dalam kalendar masihi itu sebanyak dua (2) kali. Kita pernah menyambut Hariraya Haji dua (2) kali dalam tahun masihi. Uniknya, tarikh awal Ramadhan dan Syawal ditentukan dengan menggunakan kaedah rukyah (melihat anak bulan) pada penghujung Syaban dan Ramadhan. Ketentuan ini yang mendatangkan bilangan hari pada bulan dalam takwim Islam boleh jadi berubah-ubah pada setiap tahun.
Allah SWT merahsiakan bilangan hari bagi menutup bulan hijrah. Hikmahnya, umat Islam harus bersatu dalam kesatuan sejagat untuk selari dan serentak dalam membuat sebarang keputusan berkaitan maslahat ummah. Namun pada tahun ini kita masih dapati keseragaman di dunia Islam masih berpisah-pisah dan tidak bersatu padu. Libya berpuasa awal sehari manakala Iran pula berpuasa lewat sehari dari majoriti negara Islam yang berpuasa bermula 1 September 2008.
Bagaimanapun, berbanding tahun-tahun dahulu sekitar 80-an seringkali berlaku menyambut awal puasa dan hariraya berbeza-beza di antara negara-negara Asia Tenggara malah di dalam negara kita sendiri pun. Ketika itu, makmum terasa serbasalah terutama yang baru pulang dari perantauan samada mahu ikut yang mana satu. Kelakarnya, penduduk yang tinggal berhampiran sempadan negeri terpaksa menahan sabar masih berpuasa apabila melihat jiran sebelah negerinya sudah berhariraya.
Perjalanan ini umpama meniti sebuah jambatan yang kita tidak pasti sejauhmana kekukuhan dan penamatnya. Ia seolah-olah semakin menapak semakin jauh penghujungnya. Perjalanan juga ibarat suatu pelayaran di laut luas yang sukar diduga geloranya. Namun egoisme atau sifat keakuan merupakan ciri utama nafsu ini yang mencabar kehidupan menentang arus yang kesudahannya lepas atau tewas.
Isnin, September 08, 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan