Hari ini 30 Julai 2008 (27 Rejab 1429) ada negeri yang bercuti umum menyambut ulang tahun peristiwa Israk Mikraj. Kesempatan masa lapang ini saya mengajak anda untuk berkongsi fikiran mengenai peristiwa Israk Mikraj iaitu perjalanan Rasulullah SAW pada malam 27 Rejab setahun sebelum hijrah. Mari kita melihat dari suatu sudut yang lain yang tidak perlu menjangkau terlalu jauh untuk membuktikan kebenaran peristiwa ini. Allah SWT menganugerahkan kepada kita akal dan kebijaksanaan untuk berfikir dan mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi sebarang persoalan yang menguji akal atau minda itu sendiri.
Mungkin ramai di kalangan kita yang tidak sedar bahawa peristiwa Israk Mikraj merupakan suatu perkara berkaitan keimanan yang sangat penting untuk difikirkan. Allah SWT sengaja melontarkan peristiwa itu sebagai suatu ujian keimanan seseorang umat manusia samada menerimanya sebagai sesuatu yang logik atau sebaliknya.
Ramai yang menganggap, peristiwa Israk Mikraj seperti diceritakan sejak kita kecil lagi bahawa ia suatu perjalanan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin dan seterusnya diangkat naik ke langit bertemu dengan Allah SWT. Kita juga digambarkan kenderaan yang dinaiki oleh Rasulullah SAW adalah suatu makhluk seakan-akan kuda berwajah manusia yang dinamakan Buraq. Perjalanan ini hanya memakan masa satu malam di mana jarak di bumi antara Mekah dan Masjidil Aqsa di Palestin sejauh melebihi seribu kilometer.
Allah SWT menguji akal kita bahawa mana mungkin seorang manusia boleh bergerak dalam masa satu malam sejauh itu hanya dengan menunggang seekor kuda atau binatang seumpamanya? Adakah Rasulullah SAW hanya bermimpi dan kemudian menceritakannya kepada orang di hari keesokannya? Kita mungkin dapat membayangkan bagaimana sukarnya Rasulullah SAW untuk menghadapi suasana orang ramai ketika menceritakan peristiwa yang dialaminya itu. Diriwayatkan bahawa sebahagian penganut yang telah beriman sebelum itu telah kembali semula kepada kepercayaan asalnya apabila mendengar khabar ini. Mereka yang menggunakan kepercayaan akal semata-mata sudah tentu sukar menerima penceritaan seperti ini.
Dimanakah logiknya? Jika kita bertanya seperti itu..mungkin soalan itu telah pun dikemukakan kepada Rasulullah SAW lebih seribu tahun lalu. Seorang kanak-kanak, jika kita kemukakan persoalan ini, dengan penuh kepercayaan menganggap bahawa memang ada kuda yang boleh terbang seperti yang mereka tonton melalui cerita-cerita Harry Porter! Penceritaan peristiwa ini kepada mereka adalah sesuatu yang hebat dan memberangsangkan! Itulah kanak-kanak, mereka menerima penceritaan ini dengan kebenaran tanpa logik akal. Sesungguhnya, seorang kanak-kanak tidak dipertanggungkan dosa ke atas mereka sehingga mereka baligh. Maha Suci Allah SWT!
Namun, adakah kita akan menganggap Saidina Abu Bakar As-Siddiq seorang yang tidak mengguna akal seperti kanak-kanak apabila mempercayai cerita ini tanpa persoalan? Beliau amat dikenali sebagai seorang yang beriman yang tiada tandingnya, seorang khalifah pertama dari kalangan empat (4) Khalifah Ar-Rasyidin yang menjalankan pemerintahannya dengan teliti dan adil.
Allah SWT telah mengaturkan perjalanan ini untuk Rasulullah SAW melalui alasan yang berlandaskan akal dan keimanan manusia samada menerima sebagai kebenaran atau sebaliknya. Bukti dan penjelasan yang dikemukakan oleh Rasulullah SAW adalah pelengkap kebenaran yang disampaikan baginda. Sesungguhnya, Saidina Abu Bakar As-Siddiq sangatlah tepat ketika membenarkan cerita Rasulullah SAW seterusnya Allah SWT mengesahkan peristiwa ini melalui Al-Quran:
Surah Al-Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari) Ayat 1
'Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya*) agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui'
(*) Maksudnya: Al Masjidil Aqsha dan daerah-daerah sekitarnya dapat berkat dari Allah SWT dengan diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya. (Al-Quran dan Terjemahnya cetakan Arab Saudi ke dalam makna dan loghat Indonesia)
Allah SWT mengesahkan lagi bahawa Rasulullah telah diperlihatkan pelbagai gambaran manusia yang mendapat pembalasan dari perbuatan dan amalan mereka semasa hidup di dunia. Sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah SWT telah diperlihatkan kepada Rasulullah SAW di mana Syurga dan Neraka itu diwujudkan semata-mata untuk tempat tinggal abadi manusia pada kehidupan selepas mati. Dinyatakan dalam Al-Quran pada surat 53:
Surah An Najm (Bintang) Ayat 13-18
13. 'Dan sesungguhnya Muhammad telah melihat Jibril itu (dalam rupanya yang asli) pada waktu lain.
14. (yaitu) di Sidratil Muntaha*)
15. Di dekatnya ada surga tempat tinggal
16. (Muhammad melihat Jibril) ketika Sidratil Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya
17. Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya
18. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar.'
(*) Sidratil Muntaha yaitu tempat yang paling tinggi di atas langit yang ke 7, yang telah dikunjungi Nabi ketika Mi'raj. (Al-Quran dan Terjemahnya cetakan Arab Saudi ke dalam makna dan loghat Indonesia)
Kita pasti sampai pada suatu tahap penerimaan logik akal, bahawa perjalanan ini tiada yang tidak benarnya kerana kekuasaan Allah SWT tiadalah terhitung luasnya. Kita sendiri berada pada zaman ini, suatu zaman yang canggih dan berteknologi angkasa lepas serta dunia siber dan IT yang kita gunakan sudahpun menjadi mainan hujung jari anak-anak kecil di rumah sahaja. Kita boleh bergerak dari benua ke benua yang lain yang jaraknya beribu kilometer dalam masa beberapa jam sahaja. Kita juga boleh melihat siaran langsung yang jelas gambarnya dari bumi sebelah sana dan sebaliknya. Kita boleh bercakap secara jelas dan sahih dengan seseorang dari seluruh pelusuk dunia ini dengan pelbagai cara malah peralatan yang hanya sebesar beberapa jari. Allah SWT mengangkat Rasulullah SAW ke langit dalam perjalanan mikrajnya lebih seribu tahun lalu adalah sebagai memberi petunjuk kepada umat manusia supaya wajib beriman dan pasti akan mendapat pembalasan dari apa yang telah diamalkan samada yang baik atau sebaliknya.
Perjalanan ini umpama meniti sebuah jambatan yang kita tidak pasti sejauhmana kekukuhan dan penamatnya. Ia seolah-olah semakin menapak semakin jauh penghujungnya. Perjalanan juga ibarat suatu pelayaran di laut luas yang sukar diduga geloranya. Namun egoisme atau sifat keakuan merupakan ciri utama nafsu ini yang mencabar kehidupan menentang arus yang kesudahannya lepas atau tewas.
Rabu, Julai 30, 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan