Pernahkah anda berfikir bahawa sebarang maklumat dari pembacaan anda terhadap suratkhabar, buku, majalah dan pelbagai sumber pembacaan mempunyai pilihan maklumat yang mempunyai pelbagai bentuk dan tujuannya?
Selama mana kita menjadi seorang pembaca maka kita harus sedar bahawa apa yang dihidangkan kepada kita itu tetap menggambarkan motif dan tujuannya. Seorang wartawan atau penulis berita hanya bergantung atas etika kewartawanan dengan melaporkan atau menulis apa yang dilihat dan dialaminya sendiri ketika sesuatu peristiwa itu berlaku. Atas kefahaman beliau dari pengalaman peristiwa itu maka beliau terjemahkan ke akhbar untuk tatapan pembaca mengikut berapa banyak edarannya. Pembacaan ini akan berkembang menjadi berita yang mungkin panjang kesudahannya. Secara teknikalnya, berlaku peristiwa kemudian beliau berkejar ke sana dan mengambil berita kemudian hantar berita itu ke pejabat kemudian diedit dan disiarkan! Titik.
Sepatutnya!
Namun, kita manusia yang dianugerahkan akal mampu berfikir secara rasional atau sebaliknya malah mampu memanipulasikan kehendak berfikir bagi menawan sesiapa sahaja bagi mempercayai apa yang dikhabarkan. Kebijaksanaan ini akan digunakan oleh seseorang itu bagi kepentingan tertentu untuk mencapai perancangan dan matlamat besarnya. Ketika tahap ini, keadaan berita mungkin sudah tidak seratus peratus lagi keasliannya. Peringkat ini juga keaslian beritanya boleh bertukar menjadi cerita malah dimeriahkan lagi dengan fitnah, tohmahan, dusta, adu domba,hasutan dan sebagainya.
Allah SWT memberi amaran pembalasan neraka kepada mereka yang menyebarkan fitnah dan seumpamanya. Keaslian berita yang menjadi cerita akan melibatkan manusia berada dalam kepalsuan. Manusia akan berfikir dengan tidak betul atau cacat malah membuat keputusan-keputusan yang salah serta mewujudkan keadaan yang gawat dan pembohongan. Jika kepalsuan ini besar, ia juga akan melibatkan ruang yang lebih besar malah boleh menjejaskan keputusan-keputusan sesebuah pemerintahan.
Siapakah sebenarnya yang bercakap benar? Tiada orang yang akan mengiakan pembohongannya. Kebijaksanaan akal yang disalahgunakan oleh seseorang itu akan menyukarkan kita untuk menentukan yang mana benar salahnya. Bukan seperti seorang kanak-kanak yang secara fitrahnya akan bercakap benar dari apa yang dilihat olehnya tanpa ada keraguan kejujurannya. Allah SWT mengangkat Rasul-rasul bagi menyampaikan risalah kebenaran untuk umat manusia agar beriman dan menjalani kehidupan dengan baik serta beribadat kepada-Nya. Allah SWT menjanjikan pembalasan Syurga kepada mereka yang mengumpul pahala dan Allah SWT juga akan membalasnya dengan Neraka jika manusia berbuat dosa.
Risalah Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW adalah merupakan risalah kebenaran yang mutlak dan tidak dapat dinafikan walaubagaimana bijaksananya manusia hendak menyelewengkannya. Al-Quran yang lengkap telah mendapat janji Allah SWT bahawa kesahihannya terpelihara sampai kiamat. Allah SWT yang menjaganya dan demi Allah, sesiapapun tidak akan menang jika mereka ingin menentang kebenaran ini. Allah SWT membuktikan kepada manusia bahawa Nabi Muhammad SAW itu seorang yang ummi (tidak tahu membaca dan menulis) untuk manusia meyakini bahawa Al-Quran tidak ditulis oleh Nabi sendiri. Diri Rasulullah sendiri adalah sebagai contoh tauladan untuk diikuti oleh umat. Rasulullah SAW tidak melakukan sebarang kesilapan atau pembohongan walau sekecil mana sekalipun. Rasulullah SAW terpelihara dan dibekalkan dengan empat (4) sifat terpuji yang ada dalam diri baginda. Satu daripadanya adalah sifat Siddiq (benar) selain sifat-sifat lain seperti Amanah, Tabliq (menyampaikan) dan Fatanah (bijaksana).
Rasulullah SAW mengajar kita supaya bercakap benar meskipun kebenaran itu pahit. Perkara yang benar mempunyai penyelesaiannya. Ia akan menjadi penamat terhadap sebarang keputusan. Ia akan melahirkan kebaikan dan keadilan untuk semua. Apabila keadilan tertegak, kepuasan pasti terpancar pada sesiapa yang terlibat. Umat akan berada dalam kehidupan murni, saling mempercayai dan tidak perlu bimbang serta ragu dalam menjalani kehidupan di alam yang fana ini.
Perjalanan ini umpama meniti sebuah jambatan yang kita tidak pasti sejauhmana kekukuhan dan penamatnya. Ia seolah-olah semakin menapak semakin jauh penghujungnya. Perjalanan juga ibarat suatu pelayaran di laut luas yang sukar diduga geloranya. Namun egoisme atau sifat keakuan merupakan ciri utama nafsu ini yang mencabar kehidupan menentang arus yang kesudahannya lepas atau tewas.
Isnin, Mei 05, 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan