Selepas PRU12 pada 8 Mac 2008 sehingga hari ini (20/3/08), pelantikan MB bagi negeri Terengganu masih belum selesai. MB sebelum PRU12 telah pun menyatakan pendirian bahawa akan redha dan menerima Qada dan Qadar atas sebarang pelantikan oleh DYMM Tuanku Sultan. Namun tidak sampai dua (2) minggu, pernyataan itu tidak bermakna lagi apabila beliau telah menolak pelantikan MB baru oleh DYMM Tuanku Sultan. Seolah-olah terdapat suatu persepakatan hampir semua ADUN yang menang dari BN untuk memboikot pilihan Tuanku.
Pergolakan pemilihan calon MB Terengganu membentangkan betapa pekong politik yang ada pada para pemimpin dan wakil rakyat yang menang atas tiket parti BN. Sejarah juga memaparkan betapa parti pembangkang dari BA yang mempunyai perbezaan ideologi yang sangat nyata malah boleh dikatakan seumpama langit dan bumi namun mereka boleh awal-awal lagi menyelesaikan kaedah pelantikan MB di negeri-negeri yang mereka mendapat majoriti pemerintahan.
Sandiwara dan apa saja yang boleh kita bandingkan kepada mereka ini yang bergelumang dengan permainan politik yang pada asalnya adalah suatu muslihat kepemimpinan sesebuah kerajaan dan negara namun telah dicemari pelbagai kehendak nafsu dan ketamakan kuasa serta kepentingan diri untuk kekal memegang kerusi pentadbiran.
Segala pernyataan, ikrar dan sumpah yang dibuat sebelum itu dilanggari seolah-olah mereka tidak pernah berbuat sedemikian. Segala berita yang dipaparkan melalui media perdana menambahkan lagi kekeliruan yakni siapakah yang sebenarnya berada di kedudukan yang betul dan boleh diharap. Sultan sebagai raja yang memegang tampuk pemerintahan seringkali dipandang sebagai patung hidup yang hanya menandatangani sebarang syor atau usul dari pihak kerajaan baru yang ketuanya adalah MB.
Persoalannya, Sultan tidak berkenan senarai calon MB yang dikemukakan oleh parti BN malah mengemukakan calonnya sendiri dari senarai ADUN BN yang menang juga. Titik pergolakan timbul dari sini apabila masing-masing tidak mahu menerima calon yang dikemukakan bukan dari pilihan sendiri. Perpecahan sokongan mula terjadi ekoran peristiwa pelantikan MB ini. Sultan mempunyai alasan tertentu serta menggunakan kuasa yang ada dalam perlembagaan. Ia menggambarkan tradisi Sultan sebagai puppet sudah tidak boleh dipakai lagi. Sultan juga gagah berhadapan dengan mereka yang berpolitik!.
Semua orang sudah mula bercakap di mana-mana termasuk pengamal undang-undang kononnya membetulkan keadaan. Namun suara-suara ini berkumandang di media secara terbuka yang menampakkan lagi kecelaruannya. Parti bangsa Melayu (UMNO) khususnya dari negeri Terengganu yang berteraskan kedaulatan institusi beraja menunjukkan belang kesetiaan dengan mempertikaikan pelantikan pihak istana itu. Kesepakatan 22 ADUN dari BN menentang calon pihak istana dengan mengangkat MB terdahulu sebagai ketua menampakkan seolah-olah ada agenda persetujuan yang mungkin membawa kesan perpecahan lebih besar ke atas umat melayu terhadap parti UMNO ini.
Penentangan ini menampakkan betapa amalan double standard diamalkan oleh mereka sedangkan sebelum itu mereka juga menunjukkan kemarahan sehingga menganggap biadap terhadap seorang pemimpin tertinggi DAP yang memprotes pelantikan MB negeri Perak. Perkara yang sama juga berlaku di negeri Perlis apabila mereka pula akur dengan pelantikan oleh pihak istana atas calon bukan favourite.
Rakyat akan terus melihat kemelut ini yang menjadi semakin serabut dan kalut di mana calon yang diperkenankan oleh Sultan telah menerima watikah pelantikan sementara calon yang satu lagi juga menerima watikah dari Perdana Menteri malah dikhabarkan tindakan tatatertib akan dikenakan ke atasnya kerana menerima watikah dari Sultan. Persoalannya, siapakah yang lebih berkuasa dalam tindakan ini? Adakah engkar kepada Perdana Menteri lebih besar kesannya dari derhaka kepada Sultan?
Perjalanan ini umpama meniti sebuah jambatan yang kita tidak pasti sejauhmana kekukuhan dan penamatnya. Ia seolah-olah semakin menapak semakin jauh penghujungnya. Perjalanan juga ibarat suatu pelayaran di laut luas yang sukar diduga geloranya. Namun egoisme atau sifat keakuan merupakan ciri utama nafsu ini yang mencabar kehidupan menentang arus yang kesudahannya lepas atau tewas.
Jumaat, Mac 21, 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan