Perjalanan ini umpama meniti sebuah jambatan yang kita tidak pasti sejauhmana kekukuhan dan penamatnya. Ia seolah-olah semakin menapak semakin jauh penghujungnya. Perjalanan juga ibarat suatu pelayaran di laut luas yang sukar diduga geloranya. Namun egoisme atau sifat keakuan merupakan ciri utama nafsu ini yang mencabar kehidupan menentang arus yang kesudahannya lepas atau tewas.
Jumaat, Januari 18, 2008
Setiap Jemaah Ada Beza Ceritanya
Lambaian Ka'abah yang disambut dengan laungan:
"Labbaikallaahummalabaiik, Labbaikalaasyariikalakalabaiik, Innalhamda, Walniakmata, Lakawalmul, Laasyariikala".
Penerbangan dari Malaysia melalui KLIA dengan menaiki pesawat SAUDIA pada jam 2.30 pagi 1hb. Disember 2007 memakan masa 8 jam 50 minit. Mendarat di Jeddah pada waktu pagi (6.40 pagi waktu tempatan) dengan pakaian ihram menggambarkan seolah-olah kita sedang menuju ke suatu destinasi yang bakal ditempuh dengan pelbagai dugaan dan cabaran. Pemeriksaan imigresen terhadap pasport haji memakan masa dua (2) jam sementara menunggu bagasi diangkut ke atas bas memakan masa satu (1) jam. Bas bergerak kira-kira jam 10.20 pagi ke arah Mekah (Masjidiharam) mengambil masa dua (2) jam. Kumpulan jemaah ini terus ke Mekah sementara ziarah Madinah akan dilakukan selepas selesai haji. Ketika bas berlegar-legar mencari hotel penginapan (disebut Maktab) kedengaran azan zohor dari Masjidilharam tenggelam timbul.
Perasaan sangat teruja dan terharu apabila mengingatkan betapa Allah SWT memberi kesempatan untuk hadir ke tanah suci ini. Keadaan cuaca pada papan elektronik di luar Masjidilharam menunjukkan 27 darjah celcius. Cuaca begini sangat sesuai bagi jemaah kita. Jemaah disambut oleh kakitangan Tabung Haji di mana kunci bilik yang telah disediakan untuk penginapan secara berasingan lelaki dan perempuan berkongsi lima (5) orang sebilik diserahkan. Pengasingan penginapan berlainan jantina adalah permulaan cabaran bagi pasangan suami isteri selama berada di tanah suci ini. Sementara tinggal sebilik dengan jemaah lain yang mungkin berasingan negeri dan perangai juga merupakan cabaran kesesuaian duduk bersama.
Peratus jemaah yang berusia lingkungan 50an yang lebih ramai menggambarkan sikap matang, sabar, berbahasa dan sebagainya. Bilangan ini mungkin mudah mendengar dan mengikut arahan pihak petugas Tabung Haji seperti jadual yang telah diatur sedemikian rupa. Dikhabarkan lebih 85 peratus jemaah dari Malaysia akan mengerjakan haji Tamattuk termasuk Penulis sendiri dari KT 56 yang memakai pakaian ihram dari Kelana Jaya lagi serta berniat ihram umrah dalam kapalterbang ketika hampir melintasi miqat Qarnul Manazil iaitu kira-kira setengah jam sebelum kapalterbang mendarat di lapangan terbang Jeddah.
Selepas berehat dan makan malam jemaah diberi taklimat. Kira-kira jam 11 malam jemaah dibawa ke Masjidilharam ( orang sini menyebutnya sebagai Haram saja ) untuk mengerjakan tawaf dan sa'ie wajib umrah. Lebih kurang dua (2) jam selepas itu selesai dan bertahallul dengan menggunting beberapa helai rambut atau mencukur kepala (botak) bagi membebaskan jemaah dari semua larangan ketika dalam ihram. Jemaah kembali ke tempat penginapan dan menukar pakaian ihram dengan memakai pakaian seperti biasa.
Oleh kerana Penulis termasuk dalam kumpulan KT 56 telah ditempatkan di Maktab 93 di Hotel Janadiriyah kawasan Shuib Amir yang jauh jaraknya dari Masjidilharam kira-kira 760 meter. Bangunan 15 tingkat yang berkembar dengan Pejabat Tabung Haji di Mekah mampu menempatkan seramai 7600 jemaah dari tiga (3) maktab ( Maktab 91, 92 dan 93 ). Tabung Haji menyediakan kaunter perkhidmatan, kaunter pengeluaran wang, klinik, farmasi dan doktor perubatan serta khidmat pos laju di dalam bangunan ini. Rawatan dan ubatan adalah percuma mengikut dua (2) sesi waktu sementara rawatan kecemasan adalah 24 jam. Kaunter pengeluaran wang disediakan secara on-line tidak perlu buku akaun tetapi hanya menggunakan maklumat pada kad haji jemaah yang dibuka hingga jam 10 malam setiap hari. Kantin makanan di tingkat bawah antara pilihan jemaah untuk mempelbagaikan selera selain makan tengahari dan malam yang telah disediakan secara paket oleh Tabung Haji.
Menginap di dalam bilik hotel yang tarafnya lebih kurang tiga (3) bintang berkongsi dengan empat (4) orang lagi dari berlainan negeri serta mempunyai perbezaan tabiat dan sikap adalah cabaran yang perlu dilalui dengan berhemah dan tolak ansur. Agak malang kepada jemaah yang terpaksa berkongsi bilik dengan mereka yang mementingkan diri sendiri serta tidak sensitif dengan jemaah lain. Ada jemaah yang agak tidak peduli dengan arahan tidak merokok dalam bangunan akan menambahkan lagi masalah pencemaran udara. Penularan penyakit batuk dan selsema menjadi sangat mudah merebak terhadap semua jemaah. Kita akan mendengar suara batuk menyahut-nyahut di antara jemaah ketika berkumpul beramai-ramai mendengar ceramah atau ketika sembahyang berjemaah. Popularnya penyakit batuk ini hingga menjadi buah mulut jemaah yang mengatakan 'hanya unta sahaja yang tidak batuk'.
Sementara menunggu hari Tarwiyah (sehari sebelum wukuf) iaitu dijangka pada 18hb. Disember 2007, ada jemaah yang melakukan banyak kali umrah sunat dengan bermiqatkan di Tanaim (Kira-kira 5 km dari Masjidilharam) atau Ja'aranah (kira-kira 25 km dari Masidilharam). Biasanya jemaah akan menaiki van yang memuatkan seramai 15 orang dengan tambang 10 Rial Saudi (bersamaan RM 9.00) seorang pergi balik dari maktab ke Tanaim. Jemaah perempuan sering diingatkan bahawa perlu berhati-hati menaiki kereta sapu malah dilarang sama sekali pergi bermiqat tanpa ditemani suami atau mahram lelaki lain. Jemaah lelaki dinasihatkan menaiki kenderaan terlebih dahulu semasa bertolak pergi dan akan turun kemudian semasa tiba ke destinasi. Cerita jemaah perempuan dilarikan oleh kenderaan tumpangan sudah menjadi perkara bualan biasa di sini.
Laluan antara maktab dan Masjidilharam dipenuhi dengan deretan kedai dan kereta sorong bergerak yang menjual pelbagai barang dari serata pelusuk dunia. Barang-barang murah dan tiruan sangat banyak dijual di sini terutama barang-barang dari negeri Cina dan India. Tasbih dan kopiah yang boleh dibeli dengan harga RS 1.00 adalah cukup murah kepada jemaah dari negara kita. Kita mungkin hairan bagaimana sebuah jam tangan yang menyerupai jam jenama terkenal boleh dibeli hanya dengan RS 5.00?. Jemaah dari negara kita sangat popular kepada para pekedai dan penjual barangan kerana bersikap pemurah, lemah lembut dan mesra. Sikap suka membeli akan menampakkan jemaah kita berada di mana-mana saja malah pada semua waktu jualbeli dijalankan. Bagaimanapun dalam banyak keadaan, kita jangan terperanjat jika mendapat layanan yang kasar dari jurujual dan harga barangan yang berubah-ubah pada berlainan masa. Jurujual di kedai kebanyakan berbangsa Bangladesh menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa utama selain bahasa Arab, Urdu dan lain-lain bahasa dari Afrika. Kelakarnya jurujual juga kadangkala berinteraksi dengan jemaah dari lain-lain negara bukan Nusantara menggunakan bahasa Melayu apabila menyebut harga barangan jualannya.
Jemaah Nusantara terutama dari negara Indonesia berbahasa Melayu adalah yang teramai sekali berbanding semua negara-negara Islam di dunia. Dinyatakan pada tahun ini, Indonesia menghantar lebih dari 260 ribu jemaah untuk mengerjakan haji. Kuota satu (1) peratus bagi purata penduduk Islam bagi sesebuah negara di dunia adalah had jumlah jemaah yang dibenarkan visa mengerjakan haji untuk negara tersebut. Jemaah Indonesia akan terlihat di mana-mana sahaja mengikut wajah dan corak pakaian terutama pada laluan dari tempat tinggal mereka menuju ke Masjidilharam.
Setiap hari jemaah semakin ramai yang baru tiba dari merata negara. Kita akan merasa kesesakan di Masjidilharam semakin ketara. Kalau sebelum itu kita mungkin datang ke Masjidilharam setengah jam sebelum tiba waktu solat dengan mudah mendapat tempat untuk bersembahyang di dalam terutama kawasan pintu masuk Babussalam tetapi ketika ini satu jam sebelum waktu solat belum tentu kita dapat masuk atau hanya dapat bersembahyang di sekitar luar Masjidilharam atau di kawasan-kawasan laluan pejalan kaki. Pengalaman keluar masjid selepas solat fardhu mungkin menakutkan jika jemaah tidak sabar dan bertolakan di mana kesesakan berhimpit di pintu-pintu keluar boleh mengakibatkan kecederaan atau terpijak. Kita terpaksa menunggu sehingga 20 hingga 30 minit sebelum keadaan kesesakan berkurangan dan dapat keluar dengan mudah.
Tahun ini Masjidilharam sedang dalam penambahan ruang sa'ie dan ruang solat di mana kebanyakan pintu keluar masuk sebelah laluan sa'ie ditutup. Hanya pintu Marwah dan pintu Safa sahaja yang dibuka maka jemaah yang tinggal dan datang dari bahagian ini terpaksa berdepan dengan kesesakan yang teruk ini. Kesesakan juga berlaku ketika tawaf di lantai Ka'abah. Pengalaman Penulis mengerjakan umrah pada tahun 2001 bulan Mei, mengeliling Ka'abah untuk tujuh (7) pusingan hanya memakan masa lebih kurang 10 minit tetapi tidak untuk waktu-waktu musim haji ini. Untuk menghabiskan tujuh (7) pusingan tawaf ketika ini memakan masa lebih dari satu setengah jam. Sepanjang masa selama 24 jam, jemaah tetap ramai dan kita tiada peluang untuk mencari waktu lapang atau tidak sesak. Ketika ini kita diuji supaya banyak bersabar dan menumpukan pada ibadah tawaf.
Pusingan tawaf boleh dilakukan pada tingkat satu (1) dan di lantai bumbung masjid tetapi kawasan yang luas menyebabkan jaraknya menjadi jauh juga memakan masa yang lama untuk menghabiskan tujuh (7) pusingan itu. Jika diperhatikan, melakukan tawaf di tingkat satu (1) dan lantai bumbung tidak beberapa popular bagi jemaah dari negara kita tetapi kawasan atas bumbung ini sangat menarik buat tempat solat terutama waktu solat Maghrib dan Isyak. Ia berangin, segar, tidak panas dan terasa lapang apabila di atas kepala kita hanyalah langit luas dan jika langit cerah kita akan melihat taburan bintang-bintang yang menimbulkan suatu perasaan kesyahduan terutama waktu selepas Maghrib menanti masuk solat Isyak.
Masjidilharam yang besar dan luas serta mempunyai berpuluh-puluh pintu keluar masuk boleh mendatangkan kekeliruan malah boleh tersesat jika tidak benar-benar diambil perhatian. Meskipun setiap pintu ada dicatatkan nombor dan nama-nama tertentu tetapi rekabentuk yang sedemikian rupa dan sama berulang-ulang masih boleh mengelirukan tempat duduk sebenar. Oleh itu, ramai jemaah yang tidak berani meninjau-ninjau keseluruhan masjid atau hanya mengikut pintu dan jalan yang sama setiap hari.
Kesukaran mungkin timbul kepada jemaah yang batal air sembahyang ketika berada di dalam masjid jika beliau hanya biasa mengambil wuduk seperti berada di tanah air. Di dalam masjid air zam zam untuk minum disediakan dalam tong-tong plastik dan diletakkan di merata-rata tempat untuk jemaah. Ada jemaah yang mengisi air zam zam ini ke dalam bekas botol-botol air mineral setiap kali mahu pulang untuk kegunaan sendiri. Hanya kuasa Allah SWT sahaja yang tahu betapa air zam zam ini dapat menampung kegunaannya yang banyak sekali berbanding telaganya yang tidak seberapa besarnya (Penulis berpeluang melihat telaga ini ketika mengerjakan umrah pada tahun 2001 tetapi sekarang kawasan telaga telah ditutup dan sebelah atasnya dijadikan ruang sembahyang).
Sistem pembesar suara di Masjidilharam adalah yang terbaik apabila kita akan mendengar dengan jelas bacaan imam ketika solat walaupunpun kita duduk di mana-mana sudut di dalam atau luar masjid. Imam akan berubah-ubah tempat pada waktu-waktu solat fardhu. Dua (2) tempat yang sering digunakan oleh imam ialah di sudut Rukun Yamani dan berhampiran Makam Ibrahim. Oleh kerana Ka'abah adalah pusat kiblat maka kita boleh melihat jemaah yang bersolat bertentangan sebelah hadapan seolah-olah menghadap ke arah kita. Uniknya jemaah lelaki dan perempuan kelihatan bersolat bersebelahan tanpa dinding atau tirai. Kelihatan petugas-petugas masjid tidak membenarkan jemaah lelaki dan perempuan duduk bersebelahan ketika bersolat namun kesukaran mengasingkan ketika musim haji seringkali menggagalkan arahan itu. Keadaan ini hanya berlaku di Masjidilharam tetapi tidak berlaku di masjid Nabawi di Madinah.
Di dalam Masjidilharam menjadi pandangan biasa melihat jemaah bersolat atas tangga, terperosok balik tiang, atas tembok pembahagi, berhimpit-himpit mendapatkan sedikit ruang begitu juga keadaan di luar Masjidilharam, ada jemaah yang bersolat berhampiran tandas dan di tengah-tengah laluan. Jemaah melangkah dan melintas di hadapan jemaah lain yang sedang solat malah ada jemaah yang langsung tidak menanggalkan seliparnya menjijak sejadah atau kain serban untuk lapik ketika sujud tanpa rasa bersalah!..Allahuakbar!. Bagaimanapun masjid tidak menjadi kotor apabila kerja mencuci kerap dilakukan oleh para petugas yang sentiasa berada di semua sudut masjid.
Di bumi barakah ini, selama sebulan Penulis berada di sini tidak sedikit pun hujan yang turun. Tiada berlaku masalah catuan air. Tiada unggas perosak seperti nyamuk dan lalat malah semut tidak kelihatan walaupun lebihan makanan atau minuman terbiar beberapa lama di lantai. Kita boleh menjemur daging mentah di atas bumbung misalnya tiada lalat atau langau yang mengerumuni. Daging akan kering begitu sahaja seolah-olah tiada bakteria yang merosakkannya. Tiada ternakan ayam atau kambing atau binatang-binatang lain berkeliaran di tanah haram ini. Cuma burung merpati dan belalang juta yang berterbangan di luar masjid malah ada jemaah yang memberi makan kepada burung-burung ini terutama di kawasan berhampiran Maktab Nabi (dikatakan tempat kelahiran Rasulullah SAW).
Setiap kali ketika pulang dari Masjidilharam kelihatan ramai peminta sedekah terdiri dari kanak-kanak dan perempuan menggendung anak kecil berkulit hitam duduk di tengah-tengah laluan orang ramai sambil melaung-laungkan bahasa yang tidak difahami. Mereka ini akan mengerumuni jemaah yang ingin bersedekah wang malah akan mengikut sehingga beberapa jauh sebelum mendapat wang sedekah dari jemaah itu. Peminta sedekah ini akan bertempiaran lari apabila melihat kedatangan polis berunifom atau pihak berkuasa yang berpakaian biasa. Bagaimanapun sikap jemaah yang suka bersedekah tidak dapat menghapuskan peminta-peminta ini. Sedekah makanan dari penduduk tempatan biasanya didatangkan dengan kotak-kotak yang agak banyak. Contoh sedekah makanan pada waktu selepas Subuh dan Maghrib oleh Raja Fahd sebanyak dua (2) treler setiap kali waktu itu. Orang ramai beratur untuk mendapatkan agihan makanan itu tanpa menunggu lama untuk menghabiskannya.
Sementara menunggu hari wukuf yang masih lama lagi, sebilangan jemaah pergi bermiqat untuk mengerjakan umrah sunat. Jemaah yang tiada bermasalah dengan kesihatan dan mempunyai tenaga yang cukup boleh melakukannya setiap hari. Namun dinasihatkan kepada jemaah terutama yang telah berusia supaya tidak terlalu kerap mengerjakan ibadah sunat tersebut kerana dibimbangi jatuh sakit ketika tiba waktu rukun dan wajib menjalankan ibadah haji. Waktu yang agak panjang sebelum ketibaan wukuf patut digunakan bagi menjaga kesihatan supaya bersedia menghadapi cabaran mengerjakan haji nanti. Ketika ini klinik yang disediakan sentiasa penuh dengan jemaah yang memerlukan rawatan. Diberitahu 26 ribu botol ubat batuk yang dibekalkan telah ditambah stoknya. Penyakit batuk akan berulang tidak berapa lama selepas rawatan kerana jemaah tidak dapat mengelak daripada berada dalam kumpulan jemaah lain yang mengidapnya. Di jalan-jalan atau laluan pejalan kaki dan tong-tong sampah seumpamanya akan kelihatan ludahan orang ramai. Pada mulanya mungkin kita merasa amat jijik dan meloyakan namun setelah sekian hari melihatnya perasaan itu menjadi lali dan tidak kesah lagi.
Notis hari Tarwiyah (8 Zulhijjah) telah dimaklumkan jatuh pada 17hb Disember 2007 (Selasa) di mana hari itu jemaah akan bertolak ke Arafah dari maktab atau tempat penginapan masing-masing secara berperingkat. Biasanya selepas waktu zohor jemaah diminta berkumpul mengikut kumpulan yang telah diatur untuk menaiki bas serta bergerak menuju ke Arafah yang jauh lebih kurang 21 km dari Masjidilharam. Ketika ini semua jemaah perlu berniat mengerjakan haji dan memakai pakaian ihram. Kerajaan Saudi yang mengambil alih perkhidmatan sistem pengangkutan (tarruddiah) terhadap semua pergerakan jemaah telah menggunakan beribu-ribu buah bas di mana kelihatan jalanraya yang menuju ke Arafah pada waktu ini sangat sibuk. Ada bas yang mengisi jemaah hingga atas bumbung malah terdapat lori tanpa bumbung yang membawa jemaah sesak berdiri seumpama menghantar lembu untuk korban! MasyaAllah!. Keadaan seperti ini tidak berlaku kepada jemaah negara kita. Penulis percaya pihak Tabung Haji akan dihentam dengan teruk jika ada jemaah negara kita yang dibiarkan menghadapi keadaan seumpama itu.
Apabila sampai di Arafah, jemaah ditempatkan dalam khemah-khemah yang dhaif berlantaikan karpet atas padang pasir mengikut pembahagian maktab masing-masing. Tiada bantal dan tilam, hanya beg kecil dan tikar plastik yang dibawa sebagai alas untuk duduk dan tidur. Keadaan kelam dan sejuk waktu malam serta suara batuk-batuk jemaah terpaksa dialami sehingga keesokannya. Pantang larang dalam ihram perlu dijaga supaya tidak dikenakan Dam. Tandas bersekali shower untuk mandi disediakan dalam kadar 50 buah untuk kegunaan setiap 2000 jemaah.
Suasana tinggal bersesak dalam tempat sebegini menyedarkan jemaah bahawa kita semua tiada berbeza dan tidaklah sehebat mana. Di sini gelaran pangkat hanya panggilan kepada jemaah yang mengenalinya sahaja. Jemaah seharusnya melakukan banyak aktiviti sunat seperti solat sunat, berzikir, berdoa dan mendengar ceramah agama sehingga datang waktu zohor kerana selepas gelincir matahari pada hari 9 Zulhijjah adalah dianggap telah masuk waktu wukuf di Arafah. Ibadat wukuf di Arafah adalah perkara rukun yang mesti dilakukan oleh semua jemaah jika tidak ibadah hajinya menjadi tidak sah.
Malamnya jemaah mula bergerak dengan menaiki bas yang berulang-alik mengangkut penumpang ke Muzdalifah untuk bermabit (bermalam) sambil mengutip batu-batu kecil bagi persediaan ibadah melontar tiga jamrah di Mina nanti. Jemaah diturunkan dari bas di suatu padang yang dikelilingi bukit-bukit berbatu yang suasananya agak gelap sementara menunggu waktu tengahmalam bagi bergerak seterusnya ke Mina. Kawasan yang agak sempit dan terdedah dipenuhi dengan beratus-ratus ribu jemaah pada satu-satu masa agak mencabar kesabaran ramai jemaah. Dikhabarkan musim haji tahun lalu, ada jemaah yang meninggal dunia akibat kesejukan yang ketara di sini. Penulis sendiri dapat membayangkan bagaimana suasana kesejukan itu boleh menjejaskan ketahanan sebahagian jemaah yang hanya memakai pakaian ihram. Kebetulan kali ini apa yang dialami oleh ramai jemaah negara kita adalah terkandas di Muzdalifah kerana pengangkutan bas yang tidak mencukupi. Pengangkutan jemaah ke Mina sepatutnya selesai sebelum subuh telah berlanjutan sehingga kira-kira jam tiga (3) petang keesokannya. Jarak antara Muzdalifah ke Mina tidaklah sejauh mana iaitu lebihkurang enam (6) kilometer tetapi jemaah yang tidak biasa dengan jalanraya malah tidak dibenarkan untuk berjalan kaki mengakibatkan ramai yang terkandas di situ sehingga lewat 14 jam.
Jemaah yang sudah sampai di Mina telah ditempatkan dalam khemah-khemah kalis api berwarna putih berhawa dingin yang tersusun rapi di mana ruang yang berukuran 10 kaki x 10 kaki dimuatkan seramai 16 orang jemaah. Khemah lelaki dan perempuan diasingkan. Makanan dan minuman disediakan oleh pihak muasasah. Bagaimanapun di Mina terdapat banyak kedai dan penjual-penjual bergerak yang menawarkan pelbagai barangan yang menarik untuk dibeli.
Pada 10 Zulhijjah (hari Nahar @ Raya Haji) waktu Dhuha, jemaah mula melontar di Jamrah Kubra (dulu dipanggil Aqabah) untuk membolehkan bertahallul awal (membebaskan diri 10 dari 13 larangan dalam ihram). Jemaah negara kita dinasihatkan melontar pada waktu malam supaya tidak bertembung dengan ramai jemaah dari negara luar yang suka melontar pada waktu-waktu siang terutama waktu pagi. Bagaimanapun tempat melontar yang dibina bertingkat kali ini serta kemudahan laluan pergi dan pulang tidak pada jalan yang sama dapat mengelakkan berlaku kesukaran dan tragedi yang tidak diingini. Jemaah akan bermalam di Mina sebanyak empat (4) malam untuk menyelesaikan ibadah melontar pada hari-hari Tasyrik iaitu hari 11, 12 dan 13 Zulhijjah di tiga (3) jamrah iaitu Sughra (dulu dikenali sebagai Ula), Wusta dan Kubra. Jemaah akan berjalan kaki dari khemah ke tempat melontar yang jaraknya mencapai 2.5 km sehala. Kekuatan fizikal sangat diperlukan namun apabila kita berjalan bersama-sama orang yang ramai begitu, kita seolah-olah tidak merasa sangat letihnya. Ketika ini kelihatan sebahagian besar jemaah lelaki membotakkan kepala ketika bertahallul awal dan tidak lagi memakai pakaian ihram. Mungkin ada jemaah yang belum pernah membotakkan kepalanya akan merasai suatu pengalaman baru melihat bentuk kepala tanpa rambut.
Pada hari 13 Zulhijjah selepas melontar pada waktu pagi, jemaah negara kita mula bertolak ke Masjidilharam untuk mengerjakan tawaf dan sai'e haji. Sekali lagi jemaah terpaksa melalui kelewatan bas pengangkutan dari Mina ke Mekah. Penulis telah mengambil inisiatif mencari kenderaan lain untuk membawa keluarga keluar dari Mina sebelum malam. Selepas Isyak malam 14 Zulhijjah , Penulis menyudahkan tawaf dan sai'e haji di Masjidilharam.
Alhamdulillah..perkara-perkara berkaitan ibadah haji dapat ditunaikan mengikut daya dan kemampuan sebaik mungkin. Penulis berharap dan berdoa semoga Allah SWT menerima ibadah ini serta menganugerahkan haji yang mabrur di mana ganjarannya sangat besar dan diberikan keampunan segala dosa-dosa yang telah dilakukan. Amin.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan